Chleb czystoziarnisty domowej roboty

Bomba zdrowia, paliwo dla ciała, a przede wszystkim dla mózgu. I do tego ten smak! Nie można co prawda powiedzieć, że to niskokaloryczna przekąska, bo jednak pestki i ziarna mają sporo tłuszczu, ale jest to tłuszcz niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu – od stóp do głów (i to dosłownie).

chleb-czystoziarnisy

Pestki dyni, dzięki bogactwie cynku, magnezu, fosforu, manganu i witaminy B3, poprawią nie tylko męską płodność, ale też kobiecą cerę, a ponadto wpłyną korzystnie na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy, a także na wątrobę. Pestki słonecznika, to podobnie jak przy dyni, świetne źródło cynku, ale też żelaza, wapnia i potasu oraz witamin z grupy B i rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E. Takie zestawienie dobroczynnych pierwiastków  wpływa pozytywnie m.in. na kości, oczy, skórę, serce, wzmocnienie odporności, poprawę nastroju i jakości snu. Podobnie rzecz się ma z sezamem, po który sięgać powinny zwłaszcza osoby z niedoborem wapnia w diecie (co przy coraz powszechniejszej nietolerancji laktozy, ale też ,,modzie” na unikanie mleka i jego przetworów, dotyczy dużej części z nas). Natomiast siemię lniane działa osłonowo i regenerująco na błonę śluzową jelit, obniża cholesterol, poziom lipidów i cukrów we krwi, przyspiesza gojenie się ran, poprawia wygląd skóry, przeciwdziała zaparciom i wspomaga odchudzanie. Czy można chcieć więcej?

Można! Można chcieć jeść ze smakiem, a chleb czystoziarnisty jest tego gwarancją. Chrupiący i wyrazisty – pyszny zarówno jako baza kanapki jak i solo. W klasycznym przepisie na tego typu pieczywo dolewa się sporo oleju, ale ja nie dodaję go ani kropli – pestki i ziarna są wystarczająco bogate w tłuszcze, a jajka to wystarczające spoiwo. Dzięki tej modyfikacji chleb jest zdrowszy, lżejszy, łatwiej strawny i mniej kaloryczny. 

Ach… i zapomniałabym – to najprostszy chleb na świecie! – Mieszasz składniki, wlewasz do formy, pieczesz i viola! 

chleb-cz2

CHLEB CZYSTOZIARNISTY LIGHT

  • pestki słonecznika – 180 gram
  • pestki dyni – 140 g
  • siemię lniane – 180 g
  • sezam – 140 g
  • jajka – 4 sztuki
  • szczypta soli

Pestki dyni, pestki słonecznika, siemię lniane i sezam dokładnie pomieszaj, a następnie dodaj 4 jajka i znów mieszaj. Całość przelej do formy keksówki i piecz przez godzinę w temperaturze 180 stopni. Wyjmij z piekarnika, poczekaj aż wystygnie i pałaszuj.

chlab-4

Wartość energetyczna całego bochenka to 3852 kcal.

 

 

 

 

 

1 Komentarz 4 Komentarzy

  1. Agata Odpowiedz

    Podoba mi się to, myślę, że to dobry pomysł na zdrową, energetyczną przekąskę :) Przez jaki czas chleb utrzymuje świeżość? I jak go przechowywać? Mieszkam sama i pewnie trochę czasu zajęłoby mi zjedzenie takiego giganta :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do góry